Jak przygotować pliki

Jak przygotować pliki do druku

Instrukcje praktyczne, jak przygotować pliki do druku

Wskazówki Ogólne

Aby spełnić oczekiwania względem jakości produktu finalnego przy druku offsetowym materiały do druku powinny być przygotowane wg. obowiązujących zasad poligrafii. Opisujemy w tym dziale najważniejsze z nich o których nie powinniśmy zapominać przygotowując projekt do druku:

Rodzaje Plików: Akceptujemy większość plików z najpopularniejszych programów graficznych:
PDF (rekomendowany) - Acrobat, Indesign, Corel, Photoshop
Rekomendowany format plików to PDF. Najszybszy proces weryfikacji. Jeśli praca zawiera 2 lub więcej stron należy je umieścić wg kolejności w jednym pliku PDF.

Pozostałe formaty - dłuższy proces weryfikacji.
PSD, TIFF - Photoshop, Adobe Illustrator, Corel
AI, EPS - Adobe Illustrator
JPG - Photoshop, Adobe Illustrator, Corel

Rozdzielczość: W druku offsetowym rekomendowana rozdzielczość to 300DPI. W przypadku wydruków z ploterów wielkoformatowych np. Plakaty na sztuki czy banery, rozdzielczość może być nieco niższa jednak nie powinna być niższa niż 200DPI.

W każdym produkcie znajdziesz makiety

Pomocne makiety projektów

W każdym produkcie dostępne są do pobrania makiety, które pomogą w projektowaniu. Klikając link "Jak przygotować plik" zapoznasz się z dokładnymi wymiarami jakie należy zachować w projekcie. W dokumencie PDF dostępne są również linki do makiet przygotowane w najpopularniejszych programach graficznych. Znajdziesz tam również najważniejsze wskazówki których zastosowanie pozwoli na druk z najwyższą możliwą jakością.

Umieszczanie i praca z tekstami

Teksty oraz ważne grafiki, zdięcia, logotypy oraz wszelkie elementy, które nie stanowią tła projektu i nie mają zostać obcięte należy umieszczać w odległości 3mm od krawędzi rozmiaru finalnego (netto) pracy. Minimalne nasycenie dla każdego koloru CMYK wynosi 8%, poniżej tej wartości poszczególne kolory nie są drukowalne. Co to znaczy? Jeśli zamierzasz użyć koloru czarnego i chcesz uzyskać efekt bardzo delikatnej szarości minimalne nasycenie barw powinno wynosić Magenta:0%, Yellow:0%, Cyan:0%, Black:8%. Teksty w pełnej czerni powinny być przygotowane w 100% black bez dodatkowych kolorów. Minimalny rozmiar tekstu to 5pkt. Poniżej tej wartości szczególnie przy tekstach złożonych z CMYK może występować efekt braku pasowania poszczególnych kolorów. Co to znaczy? Poszczególne kolory CMYK podczas druku nie nakładają idealnie równo przez co może występować tzw "świecenie" co w praktyce oznacza efekt rozmycia (braku ostrości).
Ważne: Koniecznie kolorystyka CMYK

Kolorystyka CMYK

Rozpoczynając pracę nad projektem należy ustawić kolorystykę jako CMYK Przy takim ustawieniu uzyskujemy na ekranie symulację kolorów które uzyskamy po wydruku. Częstym błędem jest rozpoczynanie pracy z projektem w kolorach RGB, nie jest to profil kolorystyczny używany w druku offsetowym. Obok zdjęcie które ukazuje jak ten często spotykany błąd wpływa na wygląd pracy po wydruku.

Kolorystyka PANTONE

W druku offsetowym możemy użyć równiez kolorów spot (Pantone) jest to jednak proces wymagający przerwania standardowego procesu i przygotowania maszyny drukujacej do zastosowania dokładnie wskazanego koloru z palety Pantone. Kolorystykę Pantone realizujemy wyłącznie w zamówieniach pozasystemowych. Jeśli Twoje zamówienie wymaga zastosowania kolorystyki Pantone skontaktuj się z nami. Przygotujemy ofertę realizacji takiego zlecenia.

Wymagane! Spady w projekcie. Co to są spady?

Spady, spad jest to najprościej mówiąc 2-3 mm margines z tła projektu dodany do formatu który po wydruku podczas wycinania z dużego arkusza drukarskiego poszczególnych formatów jest obcinany. W związku z specyfiką druku offsetowego oraz technologii obróbki papieru po wydruku chcąc zachować jakość estetyczną i odpowiedni efekt wizualny spady rzeczywiście są niezbędne. Poniżej postaram się pokazać na przykładowych infografikach jaki byłby efekt finalny bez zachowania spadów oraz jaki efekt jest pożądany przy zachowaniu marginesu spadu.

Pierwsze zdjęcie przedstawia projekt wykonany bez spadów w formacie A6 (105 x 148 mm), niebieskie linie symbolizują krawędzie formatu / linie cięcia.

zdjęcie formatu A6 bez spadów z liniami cięcia

Projekt został przygotowany w formacie finalnym bez spadów. Po druku cięcie do formatu odbywa się w stosie kilkudziesięciu lub nawet kilkuset arkuszy drukarskich. Arkusze drukarskie zawierają wielokrotność formatu finalnego. Dla przykładu na formacie A1 znajduje się aż 32 różnych projektów ulotek A6 które drukowane są jednocześnie.

symulacja impozycji na arkuszu drukarskim, wielokrotność formatu finalnego

Cięcie na gilotynie stosu arkuszy drukarskich

Ze względów technologicznych nawet nieznaczne przesunięcie względem siebie arkuszy papieru w stosie powoduje, że linia cięcia w poszczególnych arkuszach może wypaść w innym miejscu. W wyniku czego efektem będzie przesunięcie tła z naszego przykładowego projektu a efekt finalny mało estetyczny. Na poniższym zdjęciu widać, że cięcie nastąpiło poza formatem w wyniku czego mamy nieregularne białe paski papieru na krawędziach projektu z prawej strony i na dole.

Efekt wycięcia projektu bez spadów

Mało estetyczny efekt finalny

Unikamy tego efektu poprzez dodanie do formatu A6 po 3 mm na każdym boku formatu 3 mm z prawej, 3 mm z lewej, 3 mm na górze i tyle samo na dole.

Zdjęcie projektu ze spadami i liniami cięcia

Drukując format rzeczywiście większy od końcowego mamy margines w którym mieści się tolerancja nieznacznych przesunięć arkuszy podczas cięcia w wyniku czego tło zachowane zostaje na całej powierzchni ulotki i uzyskujemy pożądany efekt finalny.

Zdjęcie projektu ze spadami po wycięciu do formatu

Kilka przykładów jak uniknąć błędów z innymi elementami graficznymi

Ta sama zasada odnosi się również do wszelkich tekstów zawartych w projekcie.

Spady i zdjęcia w tle

Zdjęcie projektu bez spadów gdzie tłem jest zdjęcie Zdjęcie projektu ze spadami gdzie tłem jest zdjęcie

Spady i elementy graficzne/zdjęcia stykające się z krawędzią formatu

Zdjęcie projektu bez spadów gdzie elementy graficzne stykają się z krawędzią formatu Zdjęcie projektu ze spadami gdzie elementy graficzne stykają się z krawędzią formatu

Spady i elementy graficzne/loga stykające się z krawędzią formatu

Zdjęcie projektu bez spadów gdzie logo styka się z krawędzią formatu Zdjęcie projektu ze spadami gdzie logo styka się z krawędzią formatu
Zdjęcie projektu ze spadami gdzie logo styka się z krawędzią formatu